S novým rokem a přicházejícím jarem se toho děje opravdu hodně. Dokonce jsme použili termín jarní detox :) Firma je jako organismus, potřebuje stejně jako například tělo pravidelnou očistu. A tak jsme si položili několik důležitých otázek. Já jako majitel především otázku jasné vize pro další rok.
Co chystám a kam se letos ubírá má podnikatelská strategie na internetu? Než trochu odhrnu oponu, podívejme se na chvíli o pár let zpátky.
Kdo sledujete dění víte, že zrod Firmy 2.0 byl pozvolný a vlastně postupný proces. K mé první firmě v roce 2009/2010 SmartEmailing s.r.o. se přidal v roce 2011 projekt EmailAcademy. Bylo to možné s příchodem Bohdany Kabátové, která převzala SmartEmailing a já měl tak nový prostor tvořit.
V základním týmu EmailAcademy byl tehdy Martin Mikláš a Katka Fišerová. V roce 2012 se pak zrodilo Miliónové impérium. S ním přišli a do spolu-práce se zapojili další lidé, Martin Kalina a Mário Roženský. A rostl také tým SmartEmailingu a podpory a administrativy spojené s novými projekty. Růst SmartEmailingu si žádal své, Zoho CRM přestalo stačit a tak se objevila nová potřeba a s ní projekt Anabix. Marek Šudák a Lukáš Jelínek byli a jsou dále u projektu CRM aplikace, o které jsme jako podnikatelé vždy snili.
Zlom a dalo by se říct můj osobní podnikatelský “break even point” nastal s příchodem EmailAcademy 2. Po mém návratu z USA v roce 2011 a po EA1 jsem už věděl, že info marketing je cesta a EA2 bylo úžasným potvrzením. 5.3mil Kč za 30 dní bylo i z pohledu peněz pro mě obrovským úspěchem a rodil se tím tak trochu nový David Kirš info podnikatel. A narodil se také nový projekt Miliónové impérium. Mé nadšení z EA2 a jejího úspěchu mě přímo vedlo k tomu, podělit se o to všechno s dalšími lidmi, předat to dál. Miliónové impérium bylo na světě.
S Miliónovým impériem přišla také potřeba online fakturace a plateb na míru a s ním vývoj aplikace, která by snadno a rychle umožnila automatizovat celý proces online objednávky, platby a správy faktur. Zrodilo se FAPI. A Mário zde odvedl kus výborné práce a je tvůrcem celého nápadu, který do reality převedl mladý génius Honza Fabík. Mário přivedl do skupiny také Affilbox, který vyvíjel se svým týmem.
V pozadí mezitím tvořil Martin Strouhal a podporu SmartEmailingu řídil Vašek Růt. Vznikal nový SmartEmailing 2.0. Beta provoz se spustil na jaře 2013 společně s novou EmailAcademy Premium. Třetí kolo EA bylo třikrát větší než dvojka. V “lunch partě” (rozumějte týmu, který vedl kampaň) byli noví klíčoví lidé pro firmu. Stanislava Mrázková, Jirka Svoboda a Michal Kreslík. EAP byla velká jízda a nejen proto, že jako hlavní cena pro affiliate partnery byl Aston Martin na rok. (ano, už to bude rok Pavle :) )
EAP a s ní 1600 účastníků programu znamenalo novou zátěž na tým podpory. A přiznávám, tady jsme ztratili body, ale hodně jsme se naučili. S rostoucími klienty SE, uvolněním FAPI pro veřejnost, stejně jako MioWebu Martina Dolenského, našeho geniálního grafika se na obzoru ukázala nutnost nové podoby spolupráce jednotlivých týmů.
Přitom vznikaly i další projekty a týmy. Servis 2.0 pod vedením Jirky Svobody. Vzdělávání 2.0 a s ním SmartCommunity v čele s Petrem Popkem.
Viděl jsem, že nadále již nebylo funkční držet jednotlivé týmy jako samostatné jednotky a rozhodl jsem se pro spojení. Spojením začala vznikat nová Firma 2.0. Bohdana se posunula na post ředitelky a její místo v SE převzala Markéta Danišová. Integrace mohla začít. To vyvolalo v našem jinak velmi svobodném týmu i jisté otázky co bude dál. Stane se z nás rigidní korporace? Byl jsem klidný, věděl jsem, že nic z toho není mým záměrem a nálepku svobodné firmy jsem se rozhodl držet pevně dál.
Po úspěchu EA a MI se plně zapojila i Alice. Moje žena začala svůj vlastní projekt Ženy ženám. Na podzim roku 2012 jsme jej spustili a do této chvíle je to náš vůbec nejtvořivější projekt. Online programy, CD, DVD, živé akce a semináře, kniha 17 tváří ženy. I ŽŽ jsme se rozhodli připojit k Firmě 2.0 stejně jako Expert Empire s.r.o., které do té doby provozovalo EA a MI. Škatule se začaly hýbat.
Proces integrace jsme konzultovali s Janem Polákem, který s námi byl od roku 2010 a jehož Dynamiku bohatství jsme používali od založení SmartEmailingu.
Rok 2013 ale zatím nekončil. EAP byl mega start, ale ten měl pokračovat. Můj roční výcvik Mužká síla se Zdeňkem Weberem byl základem nového projektu. Na obzoru se začal vynořovat projekt, který měl stanout po boku Ženy ženám a vyrovnat tak energii žen. Cesta pravého muže.
Na organizaci, výpravu a investici můj nejnáročnější projekt vůbec. 6 nových lektorů. Zdeněk Weber, Vladimír Sid Smutný, Richard Vojík, Václav Němeček, Jan Polák a Martin Švihla. Silná sestava. Za kamerou Martin Šácha. Vize byla a je silná. Probudit v mužích autenticitu a pravdu. Postavit chlapy na vlastní nohy svého plného vědomí a nechat se vést svou vlastní vizí. To zůstává i nadále obsahem CPM. Konec roku tak byl ve znamení můžů a pokračoval i do tohoto roku živými mužskými kruhy a setkáními.
Ovšem nejen osobní rozvoj hrál ve firmě prim. Firma 2.0 je primárně IT firma kolem softwaru a internetového marketingu a tím i moje specializace. Na podzim mě tak oslovil David Korn z Mladé fronty a výsledkem několika schůzek byla akce Digital Summit 2014. Do Kongresového centra jsme chtěli dostat 1000 lidí a podnikatelů, kteří se chtěli učit o online marketingu a jak jej použít v byznyse. Organizace se ujala Markéta Málková.
Živá akce pro nás nebyla novinkou. I zde jsem zažil evoluci. Pamatuji si na můj první seminář pro 40 lidí EmailAcademy v Brně na výstavišti. O rok později jsme hostili 200 účastníků na akci EmailAcademy Živě ve Voroněži. Dále 300 žen v Mahenově divadle na Ženy ženám živě a nakonec v dubnu 2013 v Hale B2 BVV tisíc úžasných lidí na 2-denním semináři Miliónové impérium živě. Digital Summit byl pro nás vlastně jen další krok.
Vizi tohoto projektu jsem měl v šuplíku 2 roky. Nakonec se zrodil a uskutečnil 23.1.2014. Přišlo 800 lidí. Na pódiu byla většina klíčových lidí ve Firmě 2.0. Bylo to velkolepé zakončení velmi náročného roku 2013. Ale měly se ještě dít věci.
Měsíc jsem pak strávil střídavě v Thajsku a Vysokých tatrách. Odpočinul jsem si a nabral hodně sil. Podvědomě jsem cítil, že je budu potřebovat. Blížil se detox. :)
Před mým odjezdem jsme s radou starších (partou mých nejbližších) už otevřeli otázky dalšího směřování Firmy 2.0. Jejího fokusu a zaměření. A to mělo vyvolat pár dalších změn. Mário oznámil, že se chce dále věnovat jen vlastním projektům a přidal se i Jirka. Ukončili jsme činnost SmartCommunity a s tím odešel i Petr Popek. Michal Kreslík i Martin Kalina už s námi pár měsíců spolupracovali externě. Co to mělo ukázat? Kladl jsem si otázku.
Dnes mám jasno v tom, že má pozornost poslední dva roky směřovala primárně ven na tvorbu nových vzdělávacích programů a kampaně. Firmu jsem vedl byť vzhůru jako věc číslo dva a to se odrazilo především na divizích softwarů a přidružených projektech. To, že celý tým téměř 40 lidí byl rozprostřen po republice a setkávali jsme se jednou za měsíc, si také žádalo velmi vědomý přístup všech členů týmu.
Najednou jsem viděl kolem sebe, že firma potřebuje moji pozornost a vyšší integraci. Větší soudržnost a vedení. Jasnou vizi co dál. Vlastně jsme se ocitli na jistém vrcholu, ze kterého jsme se mohli teprve rozhlédnout, kam vede cesta a kdo po ní půjde dál.
Z Thajska jsem poslal týmu čtyři otázky:
Jaké jedinečné silné stránky a dovednosti u sebe vidím, kterými chci přispět Firmě 2.0?
Čemu, mimo projekty F20, nyní v práci věnuji pozornost a proč?
Kde se vidím za rok? Jak vypadá můj život?
Kde se vidím za 3 roky? Jak vypadá můj život?
Bylo mi jasné, že dál můžu jít jen s lidmi, kteří mají plný fokus a zapálení pro naši věc. Chtějí dál vyvíjet aplikace a vzdělávací programy pro podnikatele a zjednodušovat jim život. Být příkladem životního stylu a podnikání, které bude za pár let naprosto přirozené i u široké veřejnosti. Potřeboval jsem tým, který si plně věří, je si vědom svých kvalit a toho kam jde. Tahle energie logicky vyvolala detox. Výsledkem byl odchod 7 lidí z týmu, některých velmi klíčových.
Tohle léčení se zdá ale velmi prospěšné, byť pro nás není lehké. Cítím, že přišlo v čas, kdy je třeba vykročit do nové etapy. S vyšší integritou a soudržností. To znamená také umění říci ne některým našim aktivitám. Zaměřit se a inovovat. A tak skupinu opouští Anabix a Affilbox, byť zůstáváme i dále v módu velmi úzkého partnerství a obě aplikace pokračují ve svém vývoji v samostatných týmech. Ukončili jsme prozatím i SmartCommunity.
Náš další fokus je na naše dvě klíčové aplikace SmartEmailing a Fapi. Ty nyní procházejí intenzivním přerodem a v létě se tak můžeme těšit na novou etapu těchto služeb. Je úžasné sledovat, kam se technologie posouvají a co dnes pár online aplikací může pro podnikání udělat.
Pokud chystáte letos nový web, zbystřete. Na platformě WordPressu chystáme MioWeb 2.0. Krásnější a jednodušší tvorbu stránek s důrazem na potřeby info marketingu nebo info podnikání si dovedeme jen těžko představit. Za pár měsíců se dočkáte.
Vlajkovými loděmi na trhu vzdělávání zůstávají u nás EmailAcademy pro podnikatele a Miliónové impérium pro info podnikatele. K nim pak patří i doplňující produkty jako OnlineAcademy Club***** a některé menší programy.
Primární strategii neměním. Info marketing a internetový marketing nové generace je stále na počátku. Zvedly se jen vlnky. Stále je čas. Ještě nikdy nebylo tolik příležitostí dát o sobě na internetu vědět. Co bude letos jinak? Budeme ještě více sví a vy buďte také. Tvořte, inspirujte se, ale vždy tam dejte sebe. To nakonec udělá rozdíl. Ne design registračního formuláře, vy a vaše sdělení, vize a schopnost zaměřit se a vytrvat na vaší cestě.
Testujeme pro nás novou strategii generování návštěvnosti a konverzí prodejních cest zákazníků. Nejen velkými kampaněmi živ je člověk. Záměry máme velké. Budeme měřit více než kdy jindy a rádi bychom letos překonali hranici 100 miliónů. Dali jsme si na to 12 měsíců. Můžu slíbit, že se jistě podělím o závěry, poznatky a novinky. Nakonec to ode mě i čekáte.
V následujících týdnech uslyšíte o dvou nových projektech. DigitalMasters.cz, odborném expertním blogu pro internetový prodej a marketing a novou video-sérii Život a Firma 2.0, kterou spouštím v dubnu.
Čeká vás více obsahu zdarma, ještě více motivace a expertního know-how a sdílení toho, jak si dnes (nejen) díky internetu zjednodušit život.
Stay tuned….
– David Kirš
PS:
A nemůžu zapomenout na celou affiliate komunitu a partnery, kteří mě poslední roky podporovali. Přeji si, aby se affiliate komunita nově řídila méně heslem zub za zub a více dbala na osobní zájem podpořit nebo také nepodpořit běžící projekty. Aby hráči ukázali také srdce, nejen peněženku. Rád v tom půjdu příkladem a tím také vysvětluji, proč jsem poslední dobou podporoval jen programy, které se mnou osobně rezonovaly, a to primárně zaměřené na osobní rozvoj. Návodů, jak podnikat a vydělávat peníze na internetu, budu dále sdílet hodně. Ale teprve až pochopíme, kde leží opravdové bohatství a životní naplnění, pak nám tyto programy zažnou opravdu sloužit.
PS:
Jednou o tom napíšu další knihu. Jak se zvedala vlna info marketingu a info podnikání v Čechách. Pocity a zážitky z prvních kampaní jsou nezapomenutelné. Příběhy a dění na affiliate scéně je pak stejně napínavé a rád se k němu někdy samostatně vrátím.
JEĎTE SE MNOU NA VLNĚ