Před pár lety jsem na přednášce v kongresovém centru v Praze použil takový pojem – podnikatelský disk a rád bych dneska udělal upgrade nebo update tohoto principu a ukázal na oblasti ve firmě, v našem podniku, v našich firmách, v našich byznysech, které je třeba opečovat, nebo spíš zvědomil oblasti v našich firmách, které je třeba opečovávat.
Často se potkáme s tím, že chceme zlepšit naše podnikání nebo zvýšit prodeje, zvýšit hodnotu našeho podniku, a klademe si otázku, jak to udělat, jak můžu podnikat víc, jak můžu prodávat víc, jak pečovat o celý systém toho byznysu, a je to velmi těžké, když se na naše podnikání, na naši firmu díváme pořád jako na celek. Ten celek se velmi často vezme a nějak vylepší. Je důležité sestoupit o úroveň níž a tam se dívat na jednotlivé části toho podniku a začít je velmi strategicky vylepšovat.
Řekl bych, že ve větších firmách tyhle věci fungují dobře. Proto jsou také větší a fungují. Ale u menších byznysů, středních firem často ty systémy a procesy, jak věci fungují, nejsou úplně funkční nebo nejsou někde černé na bílém a to pak způsobuje nejasnost, trošku chaos a způsobuje to to, že ta firma ztrácí energii a svou efektivitu.
Chtěl bych vám říct o čtyřech klíčových oblastech, které když máte ve vědomí anebo dokonce vezmete svou firmu a rozdělíte ji organizačně na tyto čtyři části, tak se vám bude mnohem lépe přemýšlet nad tím, jak ty jednotlivé části vylepšovat nebo možná jak určit lidi, kteří budou zodpovědní za tyhle části. A samozřejmě i tyhle části si můžete rozpadnout a vylepšovat je dál a dál.
Tou první částí, kterou nazývám produkt, je oblast, kdy pečujete, rozvíjíte a vylepšujete svůj produkt. Ať už je to cokoliv, ať už něco vyrábíte nebo něco vytváříte, v digitální formě nebo i ve fyzické formě, jste výrobní podnik, tak máte bezesporu provoz, část provozu, část výroby, kde vyvíjíte, vylepšujete, inovujete, optimalizujete váš produkt jako takový.
Kolem vašeho produktu je postaven váš byznys. Takže si klaďte otázku: Co můžu tady udělat, aby výsledky, aby zkušenosti lidí, kteří kupují můj produkt, byly přesně takové, jaké čekají, jaké slibuju v reklamě, jaké komunikuji? Jaký by měl být zážitek lidí, kteří si koupí můj produkt?
Udělejte všechno pro to, aby ten výsledek použití vašeho produktu nebo zážitek byl co největší. A na tom pracujte v této části, nazývám ji produkt.
Další částí je část, kterou jsem nazval lidé. Lidmi mám na mysli především tým, tým lidí ve vaší firmě. Bez lidí jen těžko vaše firma může růst a vy se můžete jako majitel firmy nějak více osvobodit anebo zaměřit na vaše velké vize, organizaci, na celkový růst vašeho podniku, a tak je velmi důležité, abyste v této části dbali o firemní kulturu. Abyste si kladli otázky, jak se chcete cítit ve vaší firmě, jaký vztah chcete mít mezi vašimi lidmi ve vašem týmu, jaký je systém komunikace, růstu, vzdělávání, odměňování u vás ve firmě, a měli byste si na tohle určit svůj čas nebo se spojit s lidmi, kteří vám v tom mohou pomoci, anebo si na tohle delegovat svou energii a svoji pozornost.
Pečujte o tým, buďte trpěliví s vašimi lidmi a rozvíjejte je, protože dlouhodobě to budou lidé ve vaší firmě, kteří budou tím největším aktivem v tom, co děláte.
Další část, třetí, nazývám marketing a je v ní schováno všechno, co se týká prodeje, komunikace, obchodního modelu, obchodního systému, jsou to hodně vaše aktivity, které jdou ven, do světa. Pokud produkt nahoře jdete dovnitř do firmy inovovat, vymýšlíte lepší a lepší produkt, tak marketing umožňuje to, že ten produkt vezmete a dáte o něm vědět trhu, marketujete. Takže obchodní strategie, obchodní postupy, komunikace, značka, branding, to je místo, kde byste opět měli mít svoji klíčovou pozornost. Často se ve firmách, obzvlášť v těch, které tolik nevydělávají, věnuje pozornost jiným věcem než marketingu a obchodu. Možná byste nyní měli investovat padesát procent z vašich nákladů do vašeho obchodu, do vašeho prodeje, do vaší komunikace.
No a čtvrtou, poslední částí je část systému. Systém, ve kterém jsou skryty procesy, organizace, administrativa, peníze a finance, účetnictví a další nezbytné věci, které jsou pro provozování firmy v dnešní době, i tady v České republice, nezbytně nutné a které vlastně vytvářejí takový back office, takový zadní office, takovou zadní podporu všem těm ostatním organizacím, ostatním oddělením a lidem ve vaší firmě.
Pokud si rozdělíte firmu na tyhle celky a rozpadnete si je dál, vytvoříte zodpovědné osoby a v pravidelném rytmu s nimi budete nad těmi oblastni komunikovat a budete s těmi lidmi v kontaktu jako někdo, kdo je leader v nějaké oblasti nebo majitel, zakladatel, pak se vám na vaši firmu bude dívat mnohem jasněji a mnohem přehledněji a uvidíte jasněji zdraví vaší firmy jako celku.
Nechť vás tohle posune dál v tom, jak efektivně celá vaše společnost funguje.
Audio:
JEĎTE SE MNOU NA VLNĚ